Starten van een 4 takt crossmotor.
4 TAKT coureurs zullen altijd proberen anderen aan te sporen om ook viertakt te gaan rijden. Hetgeen wat de velen nog tegenhoud is het aantrappen van zo'n viertakt. Er komen steeds meer 4-takten met een startmotor, maar dat kost wat gewicht en veel motoren doen het daarom nog gewoon met de oude vertrouwde kickstarter.
De gouden regel die bij dit verhaal hoort is: blijf van de gashendel af !!
Hier de startprocedure voor een 4 takt crosser:
- Zet de motor in vrij, open de benzinekraan en trek de choke-knop uit.
- Trap de kickstarter langzaam naar beneden tot je een harde weerstand voelt. Nu staat de motor tegen zijn compressie aan.
- Trek het decompressiehendeltje in (gaat tegenwoordig meestal automatisch) en duw de kickstarter ietjes verder - ca. 3cm. Niet te ver, anders ben je al door het onderste punt van de zuiger heen.
Een héél klein stukje dus.
- Laat de kickstarter nu weer terugkomen in zijn bovenste stand en laat het decompressiehendeltje los.
- Trap nu met een flinke volledige slag (tot de kickstarter de voetrusten raakt) de kickstarter naar beneden. Het moet een flinke trap zijn, maar het is helemaal niet nodig om ontzettend veel kracht te zetten door bijvoorbeeld erop te gaan staan en zodoende de kickstarter kapot te trappen.
Als je alles goed gedaan hebt, loopt de motor nu.
Als je hierbij aan de gashendel gedraaid hebt, start hij niet!
Tip voor het gashendel: Houd tijdens de startprocedure niet het gashendel vast, maar de remcilinder om te voorkomen dat je gas geeft tijdens het starten.
- Warme (hete) start:
Alleen als de motor heet is - afgeslagen tijdens de rit, moet je de - rode warme startknop gebruiken. Trek de warme startknop uit en volgt dezelfde procedure vanaf het tweede punt als hierboven. Ook hierbij geldt: Blijf van de gashendel af!!
- De eerste koude start:
Als je de de eerste keer start, kun je de gashendel even twee korte draaitjes geven om iets extra brandstof naar binnen te spuiten voordat je begint.
- Waarom dat gedoe met die gashendel?
Bij een viertakt zit in de carburateur een accelleratiepomp ingebouwd.
Iedere keer als je aan de gashendel draait, wordt er een straaltje benzine naar binnen gespoten. Dit kan al gauw teveel zijn, zodat de motor gelijk 'verzuipt'.
Bij een echt koude start kan dit juist weer gebruikt worden als extra 'choke'.
- Starten na een val: Als de motor na een val lang plat heeft gelegen, kan de carburateur leeggelopen zijn en is de motor ook weer 'verzopen'.
Doe dan het volgende :
Zet de motor overeind en trek de warme startknop uit. Trek de decompressiehendel in en trap de motor enkele keren rond met het hendeltje ingetrokken - 4 a 5 keer. Overtollige benzine kan zodoende uit de cylinder geblazen worden en de carburatuer heeft even tijd om zich te vullen.
Steeds van de gashendel afblijven !! Laat de decompressie nu los en volg verder weer de normale procedure voor warme start.
Tegenwoordig komen er steeds meer motoren met elektronische inspuiting. Volg de aanwijzingen uit je gebruiksaanwijzing en raak nooit in paniek!
Als je deze tips volgt is het helemaal niet moeilijk om een 4-TAKT aan te trappen, warm of koud.
Mocht je tijdens de race stilvallen (doodremmen of vallen) wees dan niet te gehaast, volg de procedure en je bent zo weer op weg.
|