Nieuwe pagina

Starten van een 4 takt crossmotor.

4 TAKT coureurs zullen altijd proberen anderen aan te sporen om ook viertakt te gaan rijden. Hetgeen wat de velen nog tegenhoud is het aantrappen van zo'n viertakt. Er komen steeds meer 4-takten met een startmotor, maar dat kost wat gewicht en veel motoren doen het daarom nog gewoon met de oude vertrouwde kickstarter.

De gouden regel die bij dit verhaal hoort is: blijf van de gashendel af !!

Hier de startprocedure voor een 4 takt crosser:

  1. Zet de motor in vrij, open de benzinekraan en trek de choke-knop uit.
  2. Trap de kickstarter langzaam naar beneden tot je een harde weerstand voelt. Nu staat de motor tegen zijn compressie aan.
  3. Trek het decompressiehendeltje in (gaat tegenwoordig meestal automatisch) en duw de kickstarter ietjes verder - ca. 3cm. Niet te ver, anders ben je al door het onderste punt van de zuiger heen.
    Een héél klein stukje dus.
  4. Laat de kickstarter nu weer terugkomen in zijn bovenste stand en laat het decompressiehendeltje los.
  5. Trap nu met een flinke volledige slag (tot de kickstarter de voetrusten raakt) de kickstarter naar beneden. Het moet een flinke trap zijn, maar het is helemaal niet nodig om ontzettend veel kracht te zetten door bijvoorbeeld erop te gaan staan en zodoende de kickstarter kapot te trappen.

Als je alles goed gedaan hebt, loopt de motor nu.
Als je hierbij aan de gashendel gedraaid hebt, start hij niet!

Tip voor het gashendel:
Houd tijdens de startprocedure niet het gashendel vast, maar de remcilinder om te voorkomen dat je gas geeft tijdens het starten.

- Warme (hete) start:

Alleen als de motor heet is - afgeslagen tijdens de rit, moet je de - rode warme startknop gebruiken. Trek de warme startknop uit en volgt dezelfde procedure vanaf het tweede punt als hierboven. Ook hierbij geldt: Blijf van de gashendel af!!

- De eerste koude start:
Als je de de eerste keer start, kun je de gashendel even twee korte draaitjes geven om iets extra brandstof naar binnen te spuiten voordat je begint.

- Waarom dat gedoe met die gashendel?

Bij een viertakt zit in de carburateur een accelleratiepomp ingebouwd.
Iedere keer als je aan de gashendel draait, wordt er een straaltje benzine naar binnen gespoten. Dit kan al gauw teveel zijn, zodat de motor gelijk 'verzuipt'. Bij een echt koude start kan dit juist weer gebruikt worden als extra 'choke'.

- Starten na een val:
Als de motor na een val lang plat heeft gelegen, kan de carburateur leeggelopen zijn en is de motor ook weer 'verzopen'.
Doe dan het volgende :

Zet de motor overeind en trek de warme startknop uit. Trek de decompressiehendel in en trap de motor enkele keren rond met het hendeltje ingetrokken - 4 a 5 keer. Overtollige benzine kan zodoende uit de cylinder geblazen worden en de carburatuer heeft even tijd om zich te vullen.
Steeds van de gashendel afblijven !! Laat de decompressie nu los en volg verder weer de normale procedure voor warme start.

Tegenwoordig komen er steeds meer motoren met elektronische inspuiting. Volg de aanwijzingen uit je gebruiksaanwijzing en raak nooit in paniek!

Als je deze tips volgt is het helemaal niet moeilijk om een 4-TAKT aan te trappen, warm of koud.
Mocht je tijdens de race stilvallen (doodremmen of vallen) wees dan niet te gehaast, volg de procedure en je bent zo weer op weg.


Luchtfilter onderhoud.

17 Gouden tips om uw luchtfilter naar behoren te behandelen
De meeste mensen denken er niet al te vaak over na wat voor een mooi stukje techniek zich in de filterbak van hun crosser verbergt. Wij gaan u nu eens uitleggen hoe u uw filter behoort te behandelen om er zoveel mogelijk plezier van te hebben.

  1. De meesten van jullie zullen wel denken een filter is een filter. Je hebt echter wel degelijk verschillende soorten filters, tegenwoordig zijn er zelfs al filters speciaal voor de zogenaamde biologisch afbreekbare oliën. Dan zijn er ook nog de enkelvoudige filters - een dikke foamlaag met fijne structuur door het hele filter heen - of de zogenaamde duallayer filter - een grove buitenlaag met een fijne binnenlaag al dan wel of niet aan elkaar vast gelijmd.
    De keuze van het filter haalt bij het juiste gebruik niet zoveel uit.
  2. Uw filter is net als de rest van de motor onderhevig aan slijtage. Deze slijtage komt voort uit het wassen en opnieuw invetten van het filter. U kunt dit ook zelf zien na verloop van een tijdje als het filter gaat pluizen - kleine stukjes van het foam laten los en soms verpulvert het filter gewoon. De meeste crossers rijden ook te lang door met het filter waardoor het weer moeilijker schoonmaken is en het filter weer sneller toe is aan vervanging. Meestal vind de slijtage plaats tussen de eerste en de tweede laag van het filter waar het dus slecht waarneembaar is en vaak pas wordt opgemerkt als het te laat is -zand in de cilinder en grote kosten als gevolg.
  3. Het beste reinigingsmiddel is, Kerosine. Dit is natuurlijk een beetje moeilijk te koop en erg duur. Als alternatief kunnen wij natuurlijk wel gebruik maken van de speciaal ontwikkelde filterreinigers, deze zijn lang niet zo agressief als bv. benzine en andere ontvetters.
  4. De meest agressieve filterreiniger is benzine of petroleum. Met deze producten krijgt u het filter wel netjes schoon maar het tast het foam en de lijm aan en dus ook de levensduur.
  5. Indien je om wat voor reden dan ook graag de dure benzine wil gebruiken, dan moet je direct na het wassen van je filter in de benzine, het filter met een lauw sopje nawassen. Dit nawassen in een lauw sopje kan overigens toch geen kwaad, want als u dit voor de grap eens in een teiltje zou doen, kunt u gelijk eens zien hoeveel vuil er nog uit komt.
  6. Normaal gesproken gaat een filter wel een mensenleven mee.
    Dit gaat natuurlijk alleen maar op als u een nieuw filter koopt en in de kast legt. Als u het filter gebruikt wordt het natuurlijk vies en aangezien wij zuinig zijn op onze motor maken wij het filter met plezier schoon! Tevens vinden wij het ook fijn dat de motor met een schoon filter altijd beter loopt. Het filter kan ongeveer een vijftig wasbeurten doorstaan. Na deze 50 wasbeurten wordt het filter alras minder, voornamelijk tussen de binnen- en buitenlaag in. - De lijm gaat als eerste naar de knoppen.
  7. Sommige filters hebben een rubberdopje waar de bout van het filterrekje doorheen gaat. Dit rubberdopje wordt na verloop van tijd keihard, waardoor het niet lekker meer afdicht. Dit rubberdopje zit meestal los in het filter. Het is dan ook raadzaam om dit even uit het filter te halen en pas na het invetten er weer terug in te zetten.
  8. De grootste fout die je kan maken met je filter is het uitwringen na het wassen.
    DOE DIT NOOIT !
  9. De ergste vijand van je luchtfilter is nog altijd water. Het water kan er voor zorgen dat het fijne zand mee wordt genomen door de druppels water die - nog - op je filter zitten. Maak dus altijd je filter schoon na het afspuiten van je motor, ook al ziet je filter er nog zo goed uit : NEEM HET RISICO NIET !
  10. Er wordt ook nog al eens gezegd dat je de rand van je luchtfilter in moet vetten zodat er geen vuil langs het filter en de slang kan komen. Dit is niet echt noodzakelijk, wel is het een beetje afhankelijk van het merk filter wat je gebruikt. De dikte van het filter is bepalend of je er wel of geen vet aan moet smeren.
  11. Het filterhuis moet je ook netjes schoonmaken, het makkelijkste gaat dit tijdens het schoonspuiten van de motor. Hier zijn speciale afdekkapjes voor te koop, deze schroef je op de plek van het filter en zo kan je naar hartelust spuiten in de filterbak zonder water en vuil in de carburateur te spuiten.
  12. Als je het echt goed wilt doen, dan moet je eigenlijk het filterhuis uit de motor halen en met een borstel met lauw water en zeep schoonmaken. De meeste crossers kiezen echter wel voor de manier zoals boven omschreven. - Wat natuurlijk goed kan.
  13. Wanneer moet je nu dat filter schoonmaken? Om echt zeker te weten dat je met een optimaal presterende motor aan de start staat moet je na iedere manche je filter vervangen. Soms kan je het filter na de training wel laten zitten, maar nogmaals, het filter ziet er soms schoner uit dan dat het werkelijk is. Ook als je eens een dagje gaat trainen is het van belang om je filter eens te vervangen tussendoor. - Met trainen rij je vaak veel meer dan met een wedstrijd.
  14. Na het schoonmaken moet er natuurlijk ook weer olie in het filter zitten.
    Dit is het zogenaamde filterolie. Deze olie is speciaal ontwikkeld voor
    luchtfilters, je mag dus nooit een gewone (motor) olie op het filter doen, deze olie is te dun en loopt na een poosje gewoon uit het filter waardoor het filter zijn werk niet meer kan doen. Met alle nare gevolgen van dien.
  15. De beste manier van invetten is om je filter onder te dompelen in de filterolie. Hiervoor kun je het beste een afsluitbare emmer kopen en daar de filterolie in bewaren. Let er wel op dat je direct na gebruik de emmer weer afsluit want anders wordt het een dikke vieze drab.
  16. Na het onderdompelen van het filter knijp je de overtollige olie uit het filter. - niet wringen! Het beste is om het filter in een oude handdoek of theedoek te wikkelen, en zo de rest van de overtollige olie er uit te masseren. Als het filter egaal van kleur is (afhankelijk van je merk filterolie) is je filter bijna klaar voor gebruik, laat het filter nog een kwartier liggen en zet het dan terug in je motor.
  17. Hoe weet je nu wanneer je de cleaner moet vervangen, en zeer belangrijk is waar laat je de oude cleaner? Je merkt eigenlijk vanzelf aan de cleaner dat het aan vervanging toe is, het wordt een beetje vettig en begint op hele dunne filterolie te lijken. Wij gooien natuurlijk geen oude filtercleaner door de WC of in het riool. Als u de jerrycan (waar het spulletje inzat toen u het kocht) heeft bewaard gooit u het terug hierin en brengt u het bij de gemeente als chemisch afval. Indien u het echt niet weet, brengt u het gewoon terug bij ons, wij zorgen dan voor een juiste afvoer van dit goedje.

Uit het bovenstaande verhaal blijkt wel dat er meer werk te verrichten is aan het luchtfilter dan er door de meeste crosser wordt gedacht. Het is echter wel van belang dat u het filter goed behandeld want dat bespaard u alleen maar geld en ergernis.

Tevens kunt u er ook eens over nadenken om over te gaan tot het aanschaffen van een speciaal ontwikkeld filterkit van Putoline.
In deze kit zit alles wat U nodig heeft voor het juiste filter onderhoud.